Offentliggjort den: 21. december 2015

Pind: Den gamle knivlov kunne ikke mere

Den gamle knivlov stod ikke til at rede, siger justitsminister Søren Pind, som forklarer, at både han og ministeriet fik troen på, at en helt ny knivlov var den rigtige vej frem i dialogen med Danmarks Jægerforbund, Friluftsrådet, Danmarks Våbenhandlerforening og spejderne.

I mere end to år har der hersket helt urimelige forhold for danske borgere med lommeknive. Fordi den eneste måde at få tjekket lommeknivens lovlighed på var foran en dommer i retten. Retsløse tilstande for hundredetusindevis af danske borgere.

Det er slut nu.

I dag fremlagde blå blok med justitsminister Søren Pind i spidsen forslaget til en helt ny knivlov, som gør fundamentalt op med den ’gamle’ måde at lovgive om knive på.

Til Danmarks Jægerforbund siger Søren Pind:

- Sagen om knivene har haft førsteprioritet for mig og regeringen lige siden magtskiftet, og i de første to måneder arbejdede vi på at skrive om i det nuværende lovstof. Men vi fandt hurtigt ud af, at det var en blindgyde. Der skulle noget helt andet til, siger Søren Pind.

Løsner og strammer på samme tid
Muligheden for en helt ny linje på knivområdet viste sig blandt andet ved det tætte samarbejde mellem ministeriet, Danmarks Jægerforbund, Danmarks Våbenhandlerforening, Friluftsrådet og spejderne.

- Udmeldingen fra blandt andet Danmarks Jægerforbund var, at en liberalisering på knivområdet godt kunne gå hånd i hånd med et totalforbud mod enhver form for knive i nattelivet og i store forsamlinger af mennesker. Og det er den kombination, vi nu har fremlagt i det nye lovforslag til en selvstændig knivlov, der vil fjerne mange af de tidligere restriktive regler på knivområdet mod til gengæld at give strengere straffe til de, der bærer kniv, hvor den bestemt ikke hører hjemme, siger Søren Pind.

Ros for samarbejde
Han giver selv udtryk for, at han er meget tilfreds med det nye lovforslag, og han er forbavset over, at Danmarks Jægerforbund har haft så store vanskeligheder i samarbejdet med justitsministeriet og den tidligere regering:

- Jeg har godt hørt om jeres problemer, og jeg er lidt overrasket over, at I har haft så svært ved at trænge igennem til ministeriet og politikerne. Men nu er der sat et nyt hold, og mine embedsmænd i justitsministeriet har over for mig udtrykt glæde over at kunne få det her lovområde lavet grundlæggende om. Så det har været et fælles ønske fra både mig og ministeriet at få styr på lovgivningen på knivområdet.

Søren Pind slutter interviewet af med at rose Danmarks Jægerforbund og de andre organisationer, der har arbejdet for en ny knivlov:

- Jeg synes, vi har haft et fantastisk samarbejde med Danmarks Jægerforbund, Friluftsrådet, Danmarks Våbenhandlerforening og spejderne, og den samme melding lyder fra embedsmændene her i justitsministeriet, så vi er sgu glade alle sammen, udtaler Søren Pind og ønsker de danske jægere en glædelig jul.

Den nye knivlov sendes i høring i morgen eller på onsdag.