Offentliggjort den: 22. december 2015

Justitsministeriet svarer på kritik

Siden lanceringen af den nye knivlov har en del borgere ytret bekymring angående begrebet ’anerkendelsesværdigt formål’. Derfor har Justitsministeriet i dag sendt jægerforbundet en uddybende forklaring af begrebet.

Mange knivbærere har siden justitsminister Søren Pinds præsentation af udkastet til en ny knivlov ytret deres bekymring angående begrebet ’anerkendelsesværdigt formål’. For som det fremgår af udkastet fra Justitsministeriet, så skal en borger, der bærer kniv, have et anerkendelsesværdigt formål med at bære kniv. Det har fået mange til at spekulere i, hvad der menes med et anerkendelsesværdigt formål.

Derfor er justitsministeriet i dag kommet med følgende skrivelse:

De nye regler vil grundlæggende betyde, at hvis man skal på skovtur, fisketur eller et andet sted, hvor der er en grund til at have en lommekniv med, så er der efter de nye regler ingen problemer i det. Hvis man derimod skal på Aalborg Stadion og se fodbold, på natklub i København eller til koncert i Boxen i Herning, så skal man under ingen omstændigheder have kniv med. Ingen kniv uanset størrelse. Det gælder for os alle.

Så langt så godt. Reglerne lempes for dem, som bruger kniv med et formål i dagligdagen og strammes for dem, der bærer kniv uden grund og i farlige situationer.

Hvad så med ham eller hende der normalt går med en lille lommekniv i tasken eller lommen?
Det er ikke sådan, at de nye regler skal ramme almindelige, lovlydige borgeres brug af lommeknive, multiværktøjer eller proptrækkere. Loven er baseret på et fornuftsprincip om, at man kan have en kniv med på offentlige steder, når man har en grund til det. Og når der er tale om almindelige små lommeknive, kan der være mange gode grunde.

Selvfølgelig skal en person, som f.eks. er på tur i skoven, kunne tage en mindre foldekniv med for at bruge den til at skære grene, skrælle et æble eller lignende. Derimod vil det typisk ikke være troværdigt, hvis f.eks. en rocker eller et bandemedlem, som findes i besiddelse af en kniv i et kriminelt miljø, forklarer, at kniven skal bruges til et sådant gøremål. Det er en vigtig pointe, at det ved vurderingen af troværdigheden bl.a. spiller ind, hvad der er for en kniv, tidspunkt og sted og om personen tidligere er straffet for overtrædelse af våbenlovgivningen eller vold mv.

Men det er oplagt, at hvis du er på natklub, så er det altså ikke nogen undskyldning for at have en kniv med, at den altid ligger i din taske.

Hvorfor ikke bevare reglen om at lade alle knive under 7 cm være lovlige?
Problemet har været, at reglen om at mindre knive var lovlige, i dag bliver misbrugt af bla. bandemedlemmer til at bære farlige knive, som bevidst er udformet med henblik på at omgå de gældende regler. Knivene er ofte udformet med inspiration fra kampsport og har en klinge på typisk lige under 7 cm. Som sagt er det til gengæld ikke hensigten med forslaget at forbyde anvendelsen af almindelige, små foldeknive – f.eks. lommeknive, multiværktøjer eller proptrækkere – til fornuftige formål, og det vil derfor også fremover være muligt at medbringe en lommekniv på f.eks. en tur i skoven, til at skære frugt eller lignende.

Må jeg have en kniv med ud at ride, eller når jeg lufter hund?
Ja, hvis du har et formål med det. Altså, hvis du mener at have brug for kniven til noget undervejs.

De nye knivregler er lavet for bl.a. at gøre op med alle de sager og misforståelser, der har præget kniv-området, hvorfor Justitsministeriet løbende vil følge udviklingen efter ikræfttrædelsen og tage et fornyet kig på området, hvis der er uhensigtsmæssigheder omkring de nye regler.

Jægerforbundet deler bekymring
Sådan lyder svaret fra Justitsministeriet. Formand for Danmarks Jægerforbund Claus Lind Christensen, siger om det nye udkast til en knivlov:

- Vi er rigtig glade for, at vores enhåndsbetjente foldeknive nu bliver lovliggjorte, og at den tvivl der var om, hvorvidt en foldekniv er enhåndsbetjent eller ej, entydigt er ryddet af vejen.

I forhold til ”morfarkniven” er vi med de udmeldinger, der ligger både i bemærkningerne til lovforslaget, og de yderligere fortolkningsbidrag som justitsministeriet her er kommet med, så er det vores klare opfattelse, at regeringens intentioner med ændringen er de rigtige. Det vil sige, at intentionen ikke er at kriminalisere almindelige borgere, der går uden for havelågen med en lille foldekniv i lommen.

Efter en første gennemlæsning i vores juridiske afdeling er det tydeligt, at der er nogle formuleringer, som vi ikke er enige i. Dette vil indgå i det høringssvar, som vi selvfølgelig afgiver inden fristen den 19. januar 2016, siger Claus Lind Christensen.