Hunting Skills i Køge-Herfølge: Større og bedre

Da Hunting Skills den 14 august 2022 blev afviklet på Køge-Herfølge Jagtforenings område, var det blevet opdateret til en version 2.0. Det var således en halv gang større end i 2021, ligesom erfaringer fra 2021 lå til grund for flere forbedringer.

Tekst og Foto: Thomas Lindy Nissen

Vejret var allerede fra den første time solrigt og meget varmt, mens en frisk brise smygede sig rundt om udstillerteltene. Forholdene var således – om end til den varme side – noget nær perfekte, da kreds 6 og 7 (de to sjællandske kredse) igen i år afholdt et stort fællesarrangement for nye jægere på ”neutral grund” lige uden for Herfølge.

Da det sjællandske Hunting Skills for første gang blev afviklet i 2021, var det på mange punkter et succesfuldt arrangement, hvorfor samarbejdet mellem kredsen mundede ud i et nyt og forbedret fællesarrangement i år.

Bedre samling på det hele

De 20 udstillerstande man havde på pladsen i 2021 var i år blevet til 30, og arrangementet var således en halv gang større.

- Med 30 stande dækker vi bredt og for alle interesser, og der er kommet lidt mere dybde i de ting, vi laver. Ideen er, at man skal involveres, man skal kunne røre, mærke og føle og deltage. Vi er også blevet lidt klogere i den forstand, at vi har samlet udstillerne og de fleste aktiviteter på det samme område, så deltagerne ikke spredes, sagde formand for Danmarks Jægerforbunds Nyjægerudvalg Finn Hvid Bertelsen.

I 2021 havde man f.eks. udstillerne på den ene side af parkeringspladsen og schweisshundeopvisning på den anden, mens forlægning af vildt lå sådan lidt midt i mellem. Alt dette var i år samlet, således at deltagerne kun havde nødig at forlade udstillerområdet, for at deltage i et par af arrangementets meget populære aktiviteter: Flugtskydning/træning til haglskydeprøven og bueskydning, som selvsagt foregik på skydebanen bag voldene.

Hunde som trækplaster

Demonstration af hundearbejde forgik i et lille vandhul bag pladsen og var – akkurat som demonstrationen af schweisshundearbejdet – en populær aktivitet. Ved formiddagens demonstration af sporarbejdet – en opgave som schweisshundefører Kim Lindgren igen i år forestod – var der omkring 40 publikummer.

Netop demonstrationen af schweisshundearbejdet var en af grundene til, at Rene Vestergaard fra Amager igen i år havde taget turen til Herfølge.

- Jeg synes det er utroligt spændende at se schweisshunden arbejde, ligesom demonstrationen af forlægning af dåvildt er interessant. Men det er kun et par af grundene til, at jeg er her igen, for jeg vil også gerne hilse på et par jagtkammerater. Sidste år mødte jeg to jægere – Anders og Thomas – som tog mig med på havjagt, og de er her også i dag, fortalte den unge familiefar, der havde taget hustruen Gosia og deres to sønner Benjamin og Oliver med.

På pladsen kunne man komme hele jagtpaletten rundt, både på et teoretisk og et praktisk plan. Dagen var spækket med opvisninger, demonstrationer, aktiviteter, gode råd, skydning, hygge, småsnak og jagthornsblæsning. Der var mulighed for at købe en jagtrejse, se på jagtgrej, prøve skjul og lokkere eller højteknologisk termisk udstyr og meget, meget mere.

Temaet for årets Hunting Skills var – som beskrevet af udvalgsformanden – at de besøgende skulle have mulighed for at røre, prøve, føle, mv. Og det kunne de, ja selv hornblæserne havde taget ældre instrumenter med, så interesserede kunne forsøge sig.

Familiedyst

Lars Andersen fra Hillerød tog jagttegn i 1991 og falder derfor måske ikke helt ind under målgruppen for arrangementet, men det gjorde hans to børn 19-årige Maia og 16-årige Aleksander til gengæld.

- Det er jo fantastisk for de unge mennesker, at kunne se så mange ting samlet på et sted. Vi har bl.a. set både apportering og schweisshundearbejde, vi har været på natursti og smagt forskellige retter tilberedt af vildt, og om lidt skal Maia og Aleksander om og træne lidt til haglskydeprøven, sagde den heldige far til de to unge mennesker, som han helt sikkert vil få nogle gode oplevelser sammen med i fremtiden.

Inden de begav sig til flugtskydningsbanen, hvor alle nye jægere kunne skyde en gratis omgang, tog den lille familie lige en venskabelig dyst i skydning til bevægelige mål på den elektroniske elgbane. Her fik han dog lidt at tænke over, idet sønnen gik ud af familiedysten som vinder.

Fint besøgstal

- Det var igen i år en vellykket dag med glade besøgende, der havde fået en rigtig god oplevelse og følte, der havde været tid til dem, store som små. 200 tilfredse besøgende er fint, men ambitionsniveauer var nok det dobbelte. I stedet for at lede efter undskyldninger ser vi på, hvad vi kan gøre bedre næste gang for at markedsføre arrangementet, sagde nyjægerudvalgsformanden og konstaterede, at antallet af udstillere og aktiviteter på Køge-Herfølge Jagtforenings dejlige område nok lå på et fornuftigt leje omkring de 30-35 stande.

- Det har været et stort arbejde at stable Hunting Skills på benene, og jeg er virkelig taknemmelig over det engagement og den indsats, de frivillige og udstillerne mfl. lægger for dagen. Der er ingen udfordringer, der er for store, udfordringerne bliver bare løst, så jeg glæder mig til næste år, hvor vi igen vil prøve at leverer det, de nye danske jægere efterspørger, sluttede han.

Hunting Skills i Køge/Herfølge er således et bevis på, hvordan kredsene med tålmodighed kan få et arrangement til at vokse, hvis bare man leverer det, jægerne efterspørger, nemlig muligheden for at dygtiggøre sig og udvikle sig som jægere – og det selv om man er helt ny eller måske lidt mere erfaren.