Danske ulve skal mærkes med GPS-sendere

Op til ti danske ulve skal fanges og mærkes med GPS-sendere. Både penge og tilladelse er klar, skriver DCE på deres hjemmeside i dag.

Tekst: Kenneth Sletten Christensen, Danmarks Jægerforbund

Penge, forskere og tilladelse er klar. Så nu begynder arbejdet med at indfange og mærke op til ti danske ulve med GPS-sendere frem mod 2020.

Det skriver DCE i dag på deres hjemmeside.

Det er Aarhus Universitet og Naturhistorisk Museum i Aarhus, der har modtaget en bevilling på 2 millioner kroner fra Aage V. Jensens Naturfond. Dertil har forskerne fået tilladelse fra Miljøstyrelsen til at indfange og mærke de fredede ulve.

På hjemmesiden skriver DCE, at formålet er at opnå bedre viden om ulves adfærd og bevægelser i et tætbefolket og relativt skovfattigt land som Danmark. Derfor er ulvenes bevægelser i forhold til menneskelig beboelse og mennesker af central interesse. GPS-data giver nemlig mulighed for at se i hvor høj grad ulve undgår huse og reagerer på mennesker.

Forskerne benytter forsøgsvis fire forskellige fangstmetoder: Drivjagt i net, fangstindhegninger, dropnet/kanon-net eller anvendelse af bedøvelsesgevær på frit-løbende dyr.

Hvad der sker efter ulvene fanges, og hvordan dataindsamlingen foregår, kan du også læse mere om på DCE's hjemmeside.