Vildtkød til alle i Lyby

Fredag, 30. jan 2015

Lyby Forsamlingshus nord for Skive lagde lørdag aften rammer til, da Lyby Borgerforening havde inviteret hele lokalsamfundet til en festmiddag i vildtets tegn. Hvert eneste sæde - 156 - i forsamlingshuset var fyldt, og 90 procent af dem var ikke-jægere.

- Ja, der havde faktisk været udsolgt i 14 dage, fortæller formanden for Lyby Borgerforening, Søren Goul.

- For tre år siden prøvede vi for første gang at lave sådan en aften, og da kom der 110 mennesker. Folk begyndte at spørge til, hvornår vi mon lavede en lignende aften, så man kan sige, at det faktisk var på opfordring, vi gentog det, siger Søren Goul med et stort smil.

Der var ingen jagtforening involveret i arrangementet. Lyby ligger lidt væk fra de nærmeste jagtforeninger, Skive og Roslev. Men Søren og nok et medlem af den fem mand store bestyrelse i Lyby Borgerforening har jagttegn, og det var et ønske fra deres side om at lade andre i lokalsamfundet få et indblik i jagtens verden, som udløste initiativet.

Denne gang var borgerforeningen rundt i lokalområdet med 250 skriftlige invitationer, som folk modtog i postkassen. Derudover var foreningen på Facebook og kunne notere sig, at cirka 1.400 mennesker havde set omtalen af arrangementet.

15 rådyr

Lokale lodsejere og jægere havde skænket ikke færre end 15 rådyr til "Nak og Æd i Lyby", som borgerforeningen har døbt arrangementet.

En lokal borger og medlem af Roslev Jagtforening, Jens Christian Jensen, havde stået for praktisk taget hele arbejdet med at partere, udbene og nedfryse kødet, inden det skulle bruges. Dyrekødet blev anvendt til både forret og hovedret.

Forretten bestod af henholdsvis tarteletter, lavet på bov og fasaner, samt et stykke kommenbrød og et hvidløgsbrød med røget dyrekølle, æggestand og asparges.

Hovedretten var forskellige stege fra råvildt, hertil hvide kartofler, sauce og en klassisk waldorfsalat.

Sluttelig citronfromage til dessert.

Middagen blev bogstaveligt talt skudt i gang af Søren Goul, som affyrede to løse skud fra sit jagtgevær og lod ejektoren kaste hylstrene ud blandt gæsterne. Dernæst sørgede den 70-årige Ole Sørensen for at blæse signalerne Jagtvelkomst, Fasanens Død og Rådyrets Død på sit parforcehorn.

- Så var stemningen lagt, beretter en af gæsterne, Malene Klausen, som er helt og aldeles uden jagtlig erfaring eller baggrund.

Ingen i familien har eller har haft jagttegn.

- En kyllingeburger med bacon, tak.!

Malene er formand for en af egnens helt store lokale foreninger, Jebjerg-Lyby Idrætsforening. Hun og hendes bestyrelse havde aftalt, at de ville belønne de frivillige ledere i foreningen - som har cirka 370 medlemmer - med en festaften og benyttede sig taknemmeligt af borgerforeningens tilbud.

Cirka 35 ledere og partnere havde sagt ja tak til invitationen om at prøve en aften i vildtets tegn. Selv var Malene også noget spændt. Hun er ikke vant til at spise vildtkød og sagde halvt i sjov til Søren Goul, da han bød velkommen, at for hendes skyld måtte de da gerne servere en kyllingeburger med bacon!

Den mulighed eksisterede som nævnt ikke, og det var Malene glad for bagefter:

- Jeg havde det lige som de andre fra idrætsforeningen jeg var begejstret for maden. Og indrømmet - det var nok bedre end en kyllingeburger! Det var nyt for mig og flere af mine medlemmer at spise vildt, men hvis borgerforeningen gentager sådan en aften en anden gang, så kommer vi meget gerne igen.

Tekst og foto: Max Steinar