Offentliggjort den: 09. juni 2016

Roskilde Dyrskue 2016

Kære Foreninger

Tak for jeres store og betydningsfulde indsats for Danmarks Jægerforbund på Roskilde Dyrskue.

Vi havde igen i år rejst en meget stor stand i Haven på Dyrskuepladsen, som var på størrelse med 5 fodboldbaner. Alle grene af DJ´s aktiviteter var repræsenterede lige fra hunde, buer, flugtskydning, jagtsti, Sweisshunde til hornblæsere.

Alt i alt deltog ca.150 forskellige personer over de 4 dage (inkl. opsætning om torsdagen) og disse var fordelt over 34 forskellige foreninger i kreds 6 og 7.

Vi havde igen i år kæmpe succes med at henvende os som jægere til "Familien Danmark", fredag formiddag havde vi besøg af 488 børn fra forskellige folkeskoler fra oplandet og KBH.

Flere af dem har allerede vendt tilbage på mail og ros os for vores gode formidling i af jagt og natur. Samtidige med skoleklasserne blev der forlagt en påkørt rå og grillet råvildt på grillen, som alle fik lov at smage. Alle klasser fik medaljer, fuglekasser, samt en pose med mere formidlingsmateriale med hjem til skolen.

Fredag havde vi også besøg af TV2 Lorry som kl.16.06 filmede live fra vores stand. De filmede vores buer og hvordan man skyder med dem, derefter talte vi om forskellige hunderacer og hvad de forskellige hunde bruges til - vi viste dem en Jack Russel i grav og de større hunde apporterede dummyer ned imod kameraet. Til sidste filmede de forlægning at et stykke råvildt, mens en af vores sweisshundefører fortalte om vildtet, smag osv. Alt i alt 8 gode minutter blev sendt live fra DJ´s stand - det er vi meget stolte af og mange har senere henvendt sig med rosende ord om indslaget.

Omkring kl.18 ringede TV2 igen, for at spørge om de måtte komme tilbage og filme til 19.30 Nyhederne - igen live. Selvfølgelig måtte de det og vi gik igen på med fuld styrke af hunde osv. Tak til alle hjælper og hunde for at tage endnu en tur i solen, trods alle var godt brugte.

Profileringen havde en kastestang fra en kronhjort liggende, som vores gæste kunne gætte vægten på og den der kom tætteste på vandt en stor æskechokolade, som var sponsoreret.

Kastestangen vejet 4141 gram og der var gæt fra 2 - 14 kg, men dem der vandt, var henholdsvis 3, 5 og 10 gram fra den rigtige vægt.

Fredag var travl med skolebørn og ca.21.924 betalende gæster. Desværre måtte lasershot med plastik lerduerne udgå fredag - fordi maskinen ikke var vedligeholdt og derfor ikke virkede. Vores drenge gjorde alt hvad der stod i deres magt for at få den op og kører, men først fredag eftermiddag kunne vi får duerne i luften og så kørte den uafbrudt resten af weekenden.

Lørdag blev helt vanvittig - 38.807 betalende gæster, var forbi pladsen og vi slap ikke fri, trods 28 grads sol og igen vind.

Det var en dag hvor vi fik talt jagt og natur, lavet armbånd, skudt med bue og pile og alt det andet der høre til standen. Vores unger løb pendulfart med trækvogn og koldt vand, så alle folk fik drikkelse nok i løbet af dagen. Vi fik forlagt 5 stk. råvildt og efterfølgende grillet dem til smagsprøver og uddelt omkring 3200 jagtstier i alt over alle 3 dage, hertil skal lige nævnes at de i snit går mellem 5-8 personer pr. jagtsti.

Vi var så heldige at en af vores bueskytter til daglig er professionel droneflyver - han kom forbi og fløj i over 3 timer på standen, når 3D billederne er færdig redigeret, så vil de blive offentliggjort på hjemmesiden.

Søndag var en dag med lidt mindre besøgende ca. 25.610, men det gav bare bedre tid til at få talt ordentligt med dem der kiggede forbi.

Vi havde i år valgt at sætte ekstra folk på standene, da vi sidste år oplevede at folk blev for trætte og man kan ikke være på i 12 timer om dagen - dette var den helt rigtige beslutning, især pga. varmen og det høje besøgsantal.

Endnu engang vil jeg slutte af med at bringe en KÆMPE stor tak til alle der igennem de sidste 7 mdr. har været med til at planlægge DJ´s stand og ikke mindste dem af jer, der har været med på standen fra onsdag aften til søndag, hvor vi var færdig med at pakke standen ned kl.21.30. og TAK for godt socialt samvær, vi har virkelig fået talt på kryds og tværs med hinanden og foreninger.

Vi gør klar til næstes års skue i september - så er der andre der har lyst til at hjælpe, så send undertegnet en mail.

På vegne af Tovholderne - Tak for kampen

Marie-Louise Achton-Lyng