Haglskydeprøve

Har du bestået jagtprøven i 2014 eller senere, skal du bestå en haglskydeprøve, hvis du ønsker at gå på jagt med haglgevær.

For jægere, der bestod jagtprøven i 2013 eller før, er der ikke et krav om at skulle bestå haglskydeprøven.

Før du kan aflægge haglskydeprøven, skal du først bestå jagtprøven, og herefter skal du betale og tilmelde dig haglskydeprøven via naturstyrelsens hjemmeside og området "Mit jagttegn". Til selve prøven skal du medbringe gyldigt jagttegn eller midlertidigt jagttegn, som kan printes på "Mit jagttegn".

Haglskydeprøven reguleres i bekendtgørelsen om jagttegn og administreres af Naturstyrelsen, der har det overordnede ansvar. I praksis er driften af prøverne i lighed med riffelprøverne henlagt til Danmarks Jægerforbund, der forestår prøverne. Du kan læse mere om kravene til at bestå haglskydeprøven i instruks for haglskydeprøven. Du skal have bestået haglskydeprøven, før du kan aflægge riffelprøven og bueprøven. Dette gælder ikke for jægere, som bestod jagtprøven i 2013 eller før.

En række af Danmarks Jægerforbund lokalforeninger tilbyder skydeinstruktion, der er direkte målrettet haglskydeprøveaspiranten. Du kan finde din nærmeste skydeinstruktion her:

Statistik for haglskydeprøver:

• 2014

I 2014 er der afholdt 69 prøver med 3528 personer til prøve. 1956 aspiranter bestod prøven, hvilket giver en beståelsesprocent på 55,4 %. De 1956 aspiranter, der har bestået haglskydeprøven, fordeler sig med 1866 nye jagttegnsløsere fra 2014 og 88 jagttegnsløsere fra før 2014. (Differencen som opstår ved sammenlægning af 1866 + 88 = 1954 forklares med, at 2 aspiranter har været til prøve to gange og bestået 2 gange)

I 2014 var der 3.893 aspirante, der bestod jagtprøven af disse har 1.866 også bestået haglskydeprøven. Der resterer således 2.027 aspiranter, som forventes at aflægge prøven i 2015.

Klik her for at se stastikken.

• 2015

Der er i 2015 afholdt 76 haglskydeprøver med 4712 personer til prøve. Af disse bestod 56,7 % eller 2673. Af de 2039 personer, der ikke bestod prøven, er 1942 dumpet og 97 mødte aldrig op.

Af de 1942 personer eller 41,2 %, som ikke kunne leve op til kravene, dumpede de fleste på manglende træf.

Der har i prøveåret 2015 været tilbudt 7609 pladser, fordelt på 76 haglskydeprøver. Heraf har de 2897 ikke været anvendt.

Klik her for at se resultaterne af haglprøverne i 2015 fordelt på landets otte kredse.

Kreds Total Bestået Ikke bestået Udeblevet Bestået %
    1 672 395 267 10 58,5
    2 539 340 190 9 63,1
    3 701 368 327 6 52,5
    4 750 490 244 16 65,3
    5 387 206 172 9 53,2
    6 558 291 254 13 52,2
    7 1079 566 479 33 52,5
    8 26 17 9 0 65,4
    I alt 4712 2673 1942 96 56,7
  • 2016

Der er i 2016 afholdt 80 haglskydeprøver med 4245 personer til prøve. Af disse bestod 59,7 % eller 2535. Af de 1599 personer, der ikke bestod prøven, er 1489 dumpet og 110 mødte aldrig op.

Af de 1489 personer, som ikke kunne leve op til kravene, dumpede de fleste på manglende træf.

Der har i prøveåret 2016 været tilbudt 8074 pladser, fordelt på 80 haglskydeprøver. Heraf har de 3829 ikke været anvendt.

Klik her for at se resultaterne af haglprøverne i 2016 fordelt på landets otte kredse.

Kreds Total Bestået Ikke bestået Udeblevet Bestået %
    1 575 394  171 10 68,5