Søg på Jægerforbundet.dk

Jagthunde

ApporterendeHund.JPG

FOTO: RUNE HAVGAARD SØRENSEN

Hundearbejdet i Danmarks Jægerforbund spænder fra grunddressur og hundetræning i lokale jagtforeninger til landsdækkende jagtrelaterede prøver. Formålet er bl.a. at sikre, at danske jægere har brugbare jagthunde uanset race og stambog, som det kræves af nutidens etiske og lovmæssige krav.

I mange lokale jagtforeninger arrangeres forskellige former for hundetræning. Det drejer sig især om hvalpetræning og grunddressur, men også apporteringsprøvetræning, marktræning, schweisstræning, kurser i hundens pasning og pleje, foredragsaftener med dyrlæger og hundepsykologer, samt forskellige lokale prøver og konkurrencer.

Jægerforbundets otte kredse arrangerer hvert år et antal anerkendte prøver. Det er primært markprøver for stående hunde, apporteringsprøver for alle hunderacer med og uden stambog, samt kredsmesterskaber i Jægerforbundets udvidede apporteringsprøve.

Jægerforbundets hundeudvalg koordinerer arbejdet med jagthunde, og arrangerer de landsdækkende prøver og mesterskaber. Hundeudvalget repræsenterer desuden Jægerforbundet i Dansk Jagthunde Udvalg (DJU) sammen med repræsentanter for Fællesrepræsentationen for specialklubber for stående jagthunde i Danmark (FJD) og Dansk Kennel Klub (DKK).

OBS OBS OBS!

Vær opmærksom på at bruge handsker ved håndtering af ræve i forbindelse med hundetræning eller ved praktisk jagt. På den måde undgår du at blive smittet med rævens dværgbændelorm.

Se i øvrigt artiklen Rævens dværgbændelorm fundet i Jylland

Kommende hundearrangementer

Viser 1 emner:
AktivitetStartdatoSlutdatoStedBemaerkninger
Danmarks Jægerforbunds efterårsmarkprøver 201404-08-201403-11-2014Se prøverne her

Nyt webprøvesytem

Se systemet på DKK´s hjemmeside under menupunktet hundeweb

Find manualer på DJU´s hjemmeside

Resultater fra konkurrencer ...

Banner_-_resultater.JPG